Skip to main content

Tevreden medewerkers zijn het meest waardevolle dat je bezit als bedrijf. Zij zijn productiever en creatiever omdat ze zich gewaardeerd voelen door jou als werkgever of beslissingsmaker. Op die manier creëer je loyale medewerkers die je niet snel de rug toekeren. Die tevreden medewerkers creëer je door in te zetten op employer branding. Ook wel de beste rekruteringstool genoemd voor het aanwerven van nieuw talent.

Wat betekent employer branding?

Employer branding is jezelf als werkgever positioneren in de markt als een aantrekkelijk bedrijf dat geeft om zijn medewerkers. Op die manier tracht je medewerkers te behouden en nieuwe talenten aan te trekken.

Met de war of talent die volop bezig is, is er meer dan ooit nood aan employer branding binnenin je organisatie. Stel jezelf op als een werkgever die luistert naar zijn medewerkers en deze betrekt in het reilen en zeilen van je onderneming. Zo ben je onmiddellijk een stuk interessanter voor toekomstige medewerkers.

Employer branding guide: 6 tips voor het aantrekken van nieuw talent

Tip 1: Creëer een duidelijke bedrijfscultuur

Je overtuigt pas toekomstige medewerkers als je zelf weet wie je bent en waar je naartoe wilt. Wanneer je dit hebt bepaald voor jezelf, is het belangrijk om het te laten doordringen in elke laag van je onderneming.

Een hulpmiddel om dit te doen zit ‘m in het vinden van 4 à 5 kernwaarden in je onderneming. De kernwaarden die we bij Squire in ons bureau omhoog hebben hangen, zijn als volgt:

  • Betrokkenheid
  • Zelfontplooiing
  • Samenhorigheid
  • Respect

Maak die kernwaarden ook duidelijk kenbaar aan iedereen die betrokken is bij je onderneming. Ze vormen de pijlers waar je employer branding op steunt.

Een voorbeeld: De kernwaarden van Squire toegelicht

Laten we als voorbeeld dieper in gaan op de kernwaarden waarvoor Squire staat. Zoals eerder aangehaald is dit belangrijk voor je employer branding.

Betrokkenheid

Als oprichter van Squire wil ik dat iedereen die meewerkt aan het project, zich ook echt betrokken voelt. Dit creëer ik door medewerkers en stagiairs uit te dagen om mee na te denken en ze te prikkelen om met (vernieuwende) ideeën te komen.

Betrokkenheid is de snelste weg naar een positief resultaat. Probeer er dus voor te zorgen dat iedereen zich gehoord en op zijn/haar gemak voelt, en daardoor écht deel uitmaakt van het team.

Zelfontplooiing

Ik heb Squire opgericht met als doel het talent van studenten ten volle te benutten. Dit doen we door komaf te maken met slechte stageplaatsen die niets bijdragen aan hun persoonlijke ontwikkeling.

Hetzelfde principe trek ik door bij mijn eigen medewerkers en stagiairs. Je zelfontwikkeling stopt nooit. Ik zie stilstand als achteruit gaan. Daarom geven we bij Squire bijvoorbeeld extra opleidingen zodat medewerkers hun talenten verder kunnen ontwikkelen.

Samenhorigheid

Je creëert pas tevreden en loyale medewerkers als er een gevoel van samenhorigheid heerst binnen je bedrijf. Dit is in mijn opinie een kernwaarde die elke onderneming zou moeten nastreven.

Wanneer iemand graag voor je werkt en zich echt thuis voelt, zal de productiviteit en creativiteit voelbaar omhoog. Dat komt uit zich dan weer in betere uitwerken van opdrachten en projecten. Het is dus niet alleen goed voor je medewerkers, maar ook voor je bedrijf of organisatie.

Respect

Het hebben van respect klinkt als basis, maar dat is jammer genoeg niet altijd het geval. Bij Squire hebben we een respectvolle bedrijfscultuur gecreëerd. Dat geldt niet alleen voor collega’s onderling, maar ook naar bedrijven, scholen, studenten of andere externe partijen toe. We zijn binnen Squire dan ook erg alert als er respectloos gedrag wordt vertoond.

Elk mailtje en elk telefoontje behandelen we gelijk en respectvol. Of dit nu een potentiële klant is of iemand die fout verbonden is. Iedereen wordt gezien als evenwaardig. Door geen onderscheid te maken, zorgen we ervoor dat iedereen zich gelijk behandeld voelt.

Tip 2: Stel een employer branding strategie op

Een goede employer branding strategie is essentieel om je kernwaarden te communiceren en je doelgroep, in dit geval potentiële medewerkers, aan te trekken. Maar hoe maak je zo’n strategie? Volg deze stappen:

  1. Schrijf je kernwaarden uit tip 1 op een duidelijke en concrete manier. Wat maakt jouw bedrijf uniek en aantrekkelijk voor potentiële werknemers?
  2. Bepaal je doelstellingen voor de korte- en lange termijn. Wat wil je bereiken met je employer branding? Hoe meet je het succes van je inspanningen?
  3. Analyseer je doelgroep en concurrentie. Wie zijn je ideale kandidaten en wat zoeken ze in een werkgever? Hoe onderscheid je je van andere bedrijven in jouw branche?
  4. Maak een actieplan met concrete acties en middelen. Hoe ga je je kernwaarden en doelstellingen overbrengen op je doelgroep?
  5. Welke kanalen en content ga je gebruiken? Wie is verantwoordelijk voor de uitvoering en evaluatie?
  6. Integreer je employer branding strategie in je algemene bedrijfs- en marketingstrategie. Zorg voor een consistente boodschap en uitstraling in al je communicatie-uitingen. Betrek je medewerkers bij je employer branding en maak ze ambassadeurs van je bedrijf.

Door deze stappen te volgen, creëer je een effectieve employer branding strategie die past bij jouw bedrijf en doelgroep. Zo vergroot je de kans op het aantrekken en behouden van talentvolle medewerkers.

Tip 3: Breng je medewerkers op de hoogte

Een strategie is pas effectief als iedereen die eraan bijdraagt op de hoogte is. Laat het inburgeren bij je medewerkers. Pas wanneer iedereen binnen je team dezelfde richting uitkijkt, zul je je ondernemingsdoelstellingen succesvol kunnen behalen. 

Tip 4: Kies een geëngageerde medewerker om te waken over je employer branding strategie

Duid een geëngageerd persoon aan binnen je organisatie. Hij/zij waakt vervolgens over de correcte uitvoering van je employer branding strategie. Als je een groot bedrijf bent en je beschikt over een financiële afdeling, is het altijd slim om daar iemand te zoeken. Zij hebben immers meer zicht op de vrijgemaakte budgetten voor het uitvoeren van je employer branding strategie. 

Tip 5: Creëer een transparante “aanwervingscultuur”

Vandaag de dag is het aanwerven van nieuwe medewerkers een grote uitdaging, want we zitten middenin de war of talent. Vandaar dat het aangeraden is om een transparante “aanwervingscultuur” op te nemen in je employer branding strategie. 

Als bedrijf onderscheid je jezelf door ook aandacht te besteden aan sollicitanten die niet zijn aangenomen. Voorzie hen altijd van opbouwende feedback en help hen desnoods bij het vinden van een andere job. Voor jou als bedrijf een kleine moeite, voor de kandidaat een wereld van verschil. 

Dit straalt zich af op potentiële talenten die je wel wilt aanwerven. Onthoud altijd dat iedereen die je pad kruist een opportuniteit is voor je bedrijf. Zowel rechtstreeks als onrechtstreeks kunnen zij waarde bijbrengen.

Tip 6: Zet je medewerkers in de spotlight

Deel de interessante verhalen van je medewerkers met je netwerk. Een subliem voorbeeld van een werkgever die daarop inspeelde, is de Stad Gent. Met hun personeelsmagazine ‘Gentsers’ zetten ze medewerkers in de kijker met hun opmerkelijke verhalen. Dit maakte van de Stad Gent plots een hotspot voor potentiële medewerkers.

Hiermee wil ik niet zeggen dat je al die verhalen per se moet bundelen in een magazine, maar probeer ze wel op de één of andere manier naar de buitenwereld te brengen. Maak video’s om te delen op sociale media, neem interviews af voor op je website, voorzie testimonials, … De mogelijkheden zijn oneindig.

Conclusie

Als je als winnaar van de war of talent uit de bus wilt komen, raden we je aan om te investeren in een welomschreven employer branding strategie. Dit maakt je bedrijf een stuk aantrekkelijker voor potentiële medewerkers. 

  1. Creëer een duidelijke bedrijfscultuur
  2. Stel een employer branding strategie op
  3. Breng je medewerkers op de hoogte van die strategie
  4. Kies een geëngageerde medewerker om te waken over je employer branding strategie
  5. Creëer een transparante “aanwerveringscultuur”, zoals ik dat noem
  6. Zet je medewerker geregeld in de spotlight

Heb ik je kunnen helpen? Bij Squire proberen we je verder te helpen met alles dat te maken heeft met stagiairs en HR. We hebben nog tal van waardevolle blogs waar je misschien uit kan leren.