309892463905487 Skip to main content

Ben je aan het overwegen om een stagiaire aan boord te halen, maar ben je toch nog niet zo zeker over de voordelen die een stagiaire nu daadwerkelijk met zich meebrengt? Wel, voor jou hebben we deze blog gemaakt over waarom je een stagiaire moet aannemen.

Het is namelijk een bijzonder goed idee om een stagiaire binnen te halen voor je organisatie. Ze hebben namelijk een flinke meerwaarde. Maar welke meerwaarde hebben ze nu eigenlijk en waarom zou je meteen opzoek moeten gaan naar een stagiaire? Dit lees je hieronder verder. Maar laat ons eerst beginnen met uit te leggen wat een stagiair nu eigenlijk inhoudt.

Wat is een stagiair(e)?

Wel een stagiaire is volgens de wet een werknemer die gedurende een bepaalde periode meewerkt in een onderneming. Dit is meestal een verplicht onderdeel van een opleiding en wordt in de meeste gevallen uitgevoerd bij een externe organisatie.

Een stagiaire is dus iemand die als onderdeel van zijn of haar opleiding ervaring komt opdoen op de werkvloer. Normaliter krijgt hij/zij een stagebegeleider toegewezen en moet doorgaans verslagen schrijven met betrekking tot de stage gedurende deze periode.

Hoelang een stage daadwerkelijk duurt verschilt per opleiding en school. Het is meestal een periode die kan variëren van slechts enkele weken tot een heel schooljaar. Er bestaan ook diverse soorten stages zoals werkstages, afstudeerstages, meeloopstages etc. Dit is allemaal afhankelijk van de soort stage die dient uitgevoerd te worden, de opleiding, school etc.

Maar wat zijn nu de daadwerkelijke voordelen die je verkrijgt bij het aannemen van een stagiaire? Wel wij geven je 10 goede redenen om je te overtuigen om een stagiaire aan te nemen

Tip 1: Financieel voordelig

De eerste reden spreekt voor zich, maar is misschien ook wel de meest realistische. Je kan namelijk niet om het feit heen dat stagiaires financieel voordelig zijn. Het maakt eigenlijk niet uit over wat voor soort stage het gaat, ze zijn goedkoper dan een vaste medewerker.

Ze hebben ook vrij weinig vakantiedagen aangezien het gaat om een beperkte periode. Ze krijgen dus geen loon, hooguit een luttele stagevergoeding en zijn zo goed als altijd beschikbaar afhankelijk van het soort stage.

Dit is in se al een grote factor waarom je een stagiaire zou moeten aannemen. Zowel de kleine als de grotere bedrijven kunnen hier zeker groot voordeel uit putten.

Tip 2: Specifieke expertise

Om het beste uit je stagiaires te halen geef je hun best taken die iets of wat in lijn liggen met zijn of haar opleiding. Dit zal ervoor zorgen dat zij het beste in zich naar boven kunnen halen en een echte meerwaarde zijn voor je onderneming. Stagiaires beschikken namelijk doorgaans over recente en actuele vakkennis waar je organisatie veel aan kan hebben.

Ze leren op de schoolbanken bij hun opleiding diverse zaken die zeker actueel kunnen toegepast worden bij je onderneming. Zo zijn ze ook goed inzetbaar voor verschillende uiteenlopende taken waar jij misschien niet al te veel tijd voor hebt.

Het is namelijk aan hen om wat ze op school hebben geleerd te gaan vertalen naar de werkplek. Dit zorgt ervoor dat stagiaires zeer goed inzetbaar zijn voor bepaalde taken die een zekere expertise nodig hebben.

Tip 3: Jong en enthousiast

Het feit dat ze (meestal) jong en enthousiast zijn valt haast ook niet te onderschatten. Stagiaires willen graag in de korte tijd dat ze aanwezig zijn bij het bedrijf hun stempel drukken. Ze willen aantonen wat ze waard zijn en kunnen haast niet wachten om nieuwe ervaringen op te doen. Ervaring opdoen en zaken bijleren is één van de grootste doelen van een stagiaire. Ze zullen er dus alles aan proberen doen om dit daadwerkelijk te verwezenlijken.

Ook zijn ze zeer leergierig en zijn ze vrij snel mee met de nieuwe technologie. Een goede indruk achterlaten op een onderneming is ook zeker één van de bijkomende doelen van een stagiaire. Dit vertaalt zich naar een positieve uitstraling op de werkvloer wat zowel voor de medewerkers als voor de klanten aangenaam is.

Tip 4: Hogere motivatie

Een stageperiode is meestal, op een aantal studentenjobs na, de eerste echte werkervaring. Daarom ook meteen een gelegenheid om zich echt te kunnen gaan bewijzen en te tonen wat ze daadwerkelijk in hun mars hebben. Dit resulteert vaak in een hoog motivatiegehalte en drijfveer.

Ze willen dus zoals eerder aangehaald een positieve indruk nalaten op je bedrijf. Eén die hun misschien wel een toekomstige referentie en/of carrièremogelijkheden kan bezorgen.

Verder zijn ze zeer prestatiegericht aangezien ze vaker een deadline vooropgesteld krijgen om een bepaald resultaat te behalen. Hierdoor zijn stagiaires nog productiever op korte termijn. Vanuit de school wordt ook vaak aangeraden om bepaalde doelen voorop te stellen. Het is dan aan de student om deze doelen gedurende hun stageperiode te gaan realiseren.

Tip 5: Leren snel

Stagiaires leren snel bij en hebben eigenlijk vrij weinig inwerktijd nodig. Ze zijn leergierig en zijn zeer bekwaam in het toe-eigenen van nieuwe competenties en vaardigheden. Stagiaires zijn dus als het ware kneedbaar en zeer flexibel en zijn daarom ook inzetbaar op diverse departementen binnen je bedrijf.

Ze kunnen dus taken op zich nemen waar je misschien anders niet aan toe komt. Niet alleen zijn ze flexibel in hun werkzaamheden, ze zijn doorgaans ook vaak flexibel als het gaat om hun werkplek.

Als je ze goed opleidt en stuurt kan je op korte termijn ware medewerkers van ze maken voor je onderneming. Werknemers die niet alleen effectief maar ook efficiënt te werk gaan. Zeg nu zelf, wie wil dat niet?

Tip 6: Objectieve kijk

Stagiaires zijn nieuwe werkkrachten die met een objectief beeld kunnen kijken naar je onderneming. Ze hebben ondanks de onervarenheid, een frisse en daarom ook andere kijk op zaken binnen je bedrijf. Dit is een groot voordeel omdat je eens een ander perspectief voorgeschoteld krijgt waaruit je ideeën kan putten.

Het is namelijk zo dat er mensen jaren in je bedrijf werken waardoor ze eigenlijk gewoonweg meedraaien en bepaalde zaken als ‘normaal’ gaan beschouwen. Dit zorgt meestal voor een gebrek aan frisse en nieuwe ideeën. Zo worden de werkmethoden ook zo goed als niet in vraag gesteld en of deze daadwerkelijk nog effectief zijn. Stagiaires zijn dus zeker niet vies van vragen te stellen over zaken waar je misschien al een tijdje niet meer bij stil stond.

Hierdoor is de kans aanzienlijk groot dat je tot nieuwe bevindingen komt. Dit kan je ook weer bewust maken van de dagelijkse gang van zaken binnen je onderneming en wat er eventueel beter kan.

Tip 7: Meer naamsbekendheid

Stages zijn voor vele opleidingen een verplicht fundament voor de studenten. De scholen zetten namelijk fors in op stages en zijn zeer betrokken. Wanneer je stagiaires aanneemt zorgt dit ervoor dat je jezelf rechtstreeks, maar misschien ook onrechtstreeks bekend maakt bij deze opleidingen.

Stagiaires bezorgen je meer naamsbekendheid en mogelijks ook een goed imago bij de scholen en opleidingsinstituten. Ze vertegenwoordigen namelijk je bedrijf bij hun medestudenten. Als de collega studenten merken dat je bedrijf een fantastische werkomgeving biedt, wordt je organisatie nog gewilder op de arbeidsmarkt.

Zorg je er dus voor dat je stagiaires aan het einde van de rit een goede en ervaringsrijke stage hebt kunnen aanbieden, dan zal dit resulteren in een grotere en positievere naamsbekendheid bij bepaalde opleidingen en scholen. Dit zorgt er dan voor dat je een voordeel hebt tegenover concurrenten als het gaat om werving van nieuw personeel.

Tip 8: Young potentials

Een stagiaire is een ambitieuze werkkracht die gedurende x aantal weken je team komt versterken. Ze lopen mee in je organisatie en leren de ins en outs kennen. Dit zorgt ervoor dat als je nu al investeert in hen, dan heb je straks talent in huis dat zich meteen bij je team kan aansluiten.

Stagiaires kunnen namelijk uitgroeien tot jouw toekomstige werknemers. Ze zijn meteen inzetbaar aangezien ze al ervaring hebben binnen je bedrijf. Dit kan een hoop tijd, energie en geld besparen.

Door ze al eens in dienst te hebben gehad, kunnen beide partijen achterhalen of er een klik is en of jullie eventueel een toekomst samen zien. Je kan het als het ware zien als een soort proefperiode voor het talent van morgen.

Tip 9: Nieuwe inzichten

Stagiaires geven diverse inzichten in de denkwijze van jonge doelgroepen en kunnen aangeven wat jongeren willen zien. Wat drijft jongeren en wat is momenteel bijvoorbeeld hip op sociale media? Zaken waar je stagiaires je zeker in kunt begeleiden.

Want zeg nu zelf, wie weet er meer over de behoeften en noden van jongeren, dan jongeren zelf? Soms mis je een jeugdige, misschien wat onervaren blik die je toch op nieuwe ideeën kan brengen.

Juist doordat ze wat onervaren en soms wat onbezonnen zijn zorgt dit ervoor dat ze groots en ‘out of the box’ durven denken. Geen idee is onmogelijk en alles lijkt binnen handbereik. Ze geven je als het ware een kijk in hun leefwereld. Eentje van een eventuele potentiële klant of zelfs een hele nieuwe markt.

Tip 10: Leuke ervaring

Tenslotte is een stage begeleiden gewoonweg een leuke ervaring voor beide partijen. Het is een wisselwerking tussen enerzijds de stagiaire die zijn werkkrachten aanbiedt en anderzijds bied je hem/haar een ervaring waar ze de rest van hun leven de vruchten van kunnen plukken.

Een stagiaire is een frisse wind die doorheen je bedrijf waait zoals eerder werd aangehaald. Dit zorgt voor een positieve verandering in de bedrijfsdynamiek. Het is een leuke ervaring voor zowel de stagiaire maar ook voor de medewerkers die in contact komen met de stagiaire.

Die zorgt namelijk voor afwisseling dat soms eens nodig is bij een onderneming. De jeugdigheid en enthousiasme die een stagiaire dagelijks meebrengt naar de werkvloer is met momenten onbetaalbaar. Dat kunnen ook de medewerkers in je bedrijf vast wel waarderen.

Hebben we je overtuigd van de geweldige meerwaarde van een stagiaire? Fantastisch, neem dan zeker eens een kijkje op onze website. Op deze wijze kan je snel en efficiënt stagiaires aannemen die perfect passen binnen jouw bedrijf. Wacht niet langer en begin vandaag nog aan jouw queeste naar nieuw talent.

Click, match & hire!